Efektivitas Penggunaan Komik Matematika Dalam Mengenalkan Pembelajaran Matematika Anak Usia 4-5 Tahun Di Taman Kanak-Kanak
DOI:
https://doi.org/10.24036/jfe.v2i1.32Keywords:
Comics, Mathematics, ChildrenAbstract
This study aims to determine the effectiveness of the use of math comics in introducing mathematics learning to children aged 4-5 years at the Al Jannah Nanggalo Kindergarten Tarusan, South Coast District. This study linked 20 children as the research object, where 10 people entered the experimental class and 10 were the control class. The research design was a pre-test post-test control group. Collection using a scale, to test the quality of the measuring instrument used content validity test with professional judgement on the contrary to see the reliability using the help of SPSS 15.0 for windows with Alpha Crombach technique. Hypothesis testing uses the statistical technique T-test with the help of SPSS 15.0 for windows which shows a significant level of 0,000. This shows that the use of math is effective for the introduction of mathematics for children aged 4-5 years in kindergarten
References
Andriyani, Lisa. (2016). Strategi Pembelajaran Matematika Realistik dalam Mengenalkan Matematika Permulaan pada Anak Kelompok A di TK Ananda Kudus. Skripsi: Universitas Negeri Semarang
Arikunto, Suharsimi. (2016). Manajemen Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta
Ariyanti, Tatik. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar (Volume 8 No 1, Maret 2016), 50-58
Hulu, Taruli. (2019). Analisis Data Statistik Parametrik Aplikasi SPSS dan STATCAL: Yasasan Kita Menulis.
Indrijati. (2016). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Pedoman Penilaian Hasil Pembelajaran Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat.
Mansur. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Belajar Offset.
Mursid. (2015). Belajar dan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Suryana, Dadan. (2011). Efektivitas Outbound dalam Mengembangkan Kepercayaan Diri Pada Anak Taman Kanak-Kanak.
Suryana, Dadan. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktik Pembelajaran). Padang: UNP Press
Suryana, Dadan. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Simulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana, (2016). Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Suryana, Dadan. (2018). Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP
Susanto, E. (2012). Model Pembelajaran Akuatik Siswa Prasekolah. Journal of Physical Education and Sport, 1(1), 37-47
Utoyo, Setiyo. 2017. Metode Pengembangan Matematika Anak Usia Dini. Gorontalo: Ideas Publishing
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ravel Darma Putra, Dadan Surayana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.