Pengaruh Permainan Tradisional Boy-boyan Terhadap Perkembangan Motorik Anak di Taman Kanak-kanak Ramah

Authors

  • Lisha Desti Rahayu Universitas Negeri Padang
  • Syahrul Ismet Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.24036/jfe.v1i3.13

Keywords:

Boy-boyan, Child's Motor Development

Abstract

This study aims to determine how much influence this boy-boy game has on the motor development of children aged 5-6 years in the Nagari Gurun Panjang Child Friendly Kindergarten, the experimental method in the form of a quashi experimental population of children in the Nagari Gurun Panjang Child Friendly Kindergarten. . The technique of taking samples was purposive sampling in 2 groups, namely the control group (B1) with 10 children and the experimental group (B2) with 10 children. The average achievement of the experimental group children's abilities was higher (score 118) than the control group children (110). While the results of hypothesis testing using the T-test 2.450 2.10092, it can be concluded that there is a significant difference between the motor skills of children in the control group and the experimental group.

References

Baan, Adriana Bulu, dkk. (2020). Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Bungamputi (Vol. 6 No.1). Diunduh pada tanggal 7 Maret 2021.

Farida, Aida, (2016). Urgensi Perkembangan Motorik Kasar pada Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Raudhah (Vol.IV No. 2). Diunduh pada tanggal 12 Oktober 2021.

Gusmeta, Elise Muryanti, Sri Hartati (2011). Pengaruh Permainan Dore terhadap Kemampuan Berbicara Anak di Taman Kanak-kanak Dharma Wanita Universitas Negeri Padang. Jurnal Pesona PAUD. Diunduh pada tanggal 12 Oktober 2021.

Ramadan, Awalia Nur dan Rachma Hasibuan. (2018). Pengaruh Permainan Boy-Boyan Terhadap Kemampuan Fisik Motorik Anak Uisa Dini 5 – 6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai (Vol. 7 No. 2). Diunduh tanggal 3 Maret 2021.

Suhono, Topa Taufik, dkk. (2007). Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan (Vol.2 No.2). Diunduh Tanggal 15 Februari 2021.

Saleh, Topa Taufik, dkk. (2017). Model Permainan Tradisonal Boy-Boyan untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (Vol.1 No 2b). Diunduh tanggal 12 Februari 2021.

Saputra, setiya yunus. (2017). Permainan tradisional dan permainan modern dalam penanaman nilai karakter disekolah dasar. Jurnal elementary school education journal (vol.1 No 1). Diunduh tanggal 05 juni 2021.

Siyoto, Sandu & Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Sudarna, Syofian. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini Berkarakter. Yogykarta: Genius Publisher

Downloads

Published

2021-11-21

How to Cite

Desti Rahayu, L., & Ismet, S. . (2021). Pengaruh Permainan Tradisional Boy-boyan Terhadap Perkembangan Motorik Anak di Taman Kanak-kanak Ramah. Jurnal Family Education, 1(3), 19-26. https://doi.org/10.24036/jfe.v1i3.13