Penggunaan Media Loose Part dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini di PAUD Tunas Harapan
DOI:
https://doi.org/10.24036/jfe.v2i3.69Abstract
Increasing creativity in early childhood can be done by using media in the learning process. The media used can be of various types, one of which is loose part media. This study aims to develop and improve the creativity of early childhood children in PAUD Tunas Harapan in the learning process through the use of loose part media. This research is an action research. The subjects in this study were early childhood group B (5-6 years) totaling 10 people. Data collection methods used are observation and documentation. In this study, teachers and researchers collaborate in the learning process by using loose part media. The results of this study, seen from before the action was given the percentage of children's creativity was still very low, but then in cycle 1 the percentage increased to 30% for the sufficient category and 70% for the less category. In the second cycle, it increased again to 80% for the very good category and 10% for the sufficient category, and another 10% for the less category. Thus it can be concluded that research with the use of Loose Part media can develop and increase the creativity of early childhood in PAUD Tunas Harapan.
References
Adhani D N, Dkk. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Bermain Warna. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo.
Anis Kumala Fasha, (2021). Penggunaan Media Bahan Alam Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Kartini Jatimulyo Lampung Selatan.
Asyhar R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Referensi Jakarta.
Dewi K. Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. UIN Raden Fatah Palembang.
Farida, Azky. (2020). Penggunaan Media Loose Part Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di Paud Al-Musfiroh Gunungsindur, Jawa Barat. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Filtri H, Dkk. (2020). Media Pembelajaran Bernilai Ekonomis Berbasis Recycle System Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi. Universitas Lancing Kuning.
Fono Yasita M & Ita Efrida. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Loose Part Untuk Menstimulus Kreativitas Anak Kelompok B Di Kober Peupado Malanuza. Jurnal Pendidikan Tambusai. STKIP Citra Bakti
Mauladani Y H. Menjadi Guru Kreatif, Inovatif Dan Inspiratif. Universitas Riau.
Muryaningsih S. (2021). Media Pembelajaran Berbahan Loose Part Dalam Pembelajaran Eksak Di MI Kedungwuluh Lor. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Khazanah Pendidikan.
Pramana C. (2020). Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dimasa Pandemic Covid-19.
Rachmawati Y & Euis (2010) Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta.
Rahmat S T & Sum TA. (2017). Mengembangkan kreativitas anak. Jurnal pendidikan dan kebudayaan missio.
Riyana C, (2012). Media Pembelajaran. Jakarta. Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama Republic Indonesia Tahun 2012.
Rohani, (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Media Bahan Bekas.UIN Sumatra Utara.
Safitri D & lestariningrum A. (2021). Penerapan media loose part untuk kreativitas anak usia 5-6 tahun. jurnal pendidikan islam anak usia dini.
Siskawati & Herawati, (2021). Efektivitas Media Loose Part Di Paud Kelompok A Pada Masa Belajar Dari Rumah. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah. Universitas Ibn Khaldun Bogor.
Sitepu J M & Hutasuhut S N. (2016). Meningkatkan Kemampuan Kreativitas Anak Melalui Media Permainan Bounch Magic Ball Pada Kelompok A Di RA Al-Fathin Kecamatan Medan Belawan. Universitas Muhammadiyah Sumatra Utara.
Witri R I, Dkk. (2020). Penerapan Media Loose Part Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok A Di RA Bina Amanah. Universitas Islam Malang. Dewantara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mita Oktavia Lestar, Abdul Karim Halim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.