Keikutsertaan Tutor Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Warga Belajar Paket C Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris di SPNF SKB Kota Pariaman

Authors

  • Tiara Urmila Undiversitas Negeri Padang
  • Irmawita Irmawita Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.24036/jfe.v2i3.52

Abstract

This study is conducted on the basis of the tutors' participation in the study of package c in the SPNF SKB city of Pariaman is conducted well research is projected to have the tutor participate in the teaching aspect of the package c in the SPNF SKB city of Pariaman, (3) measuring the placement of the tutor in the facilitator aspect of the facility's study of the package c at SPNF SKB city Pariaman, (4) depicts the tutor's participation to the evaluator aspect of the package c in SPNF SKB city Pariaman. This study includes a quantitative descriptive study that describes the data as it exists in a population of 53 people and a sample of 42 people are established by the stratification sample withdrawal technique random sampling. A data-collection device using angkets and documentaries. The data analysis USES the percentage formula. Research indicates that the tutor's participation in the increased learning result of the study of the c residents of the English subject was good, this is seen and the (1) the teacher aspect, (2) the motivational aspect, (3) the facilitator aspect, (4) the evaluator aspect. The suggestion that the tutor's contribution to the learning result can be further improved during the process of study.

 

References

Anita, Adela and Setiawati. 2020. “Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Kreativitas Belajar Peserta Pelatihan Menjahit Di Balai Latihan Kerja Kab . Agam.” Journal of Multidisciplinary Research and Development 3(1):233–43.

Christin, Jane and Djudi Mukzam. 2017. “Pengaruh Motivasi Internal Dan Eksternal Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Kasus Pada Karyawan PT. Indomarco Prismatama Distribution Centre Bogor).” Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) 50(5):108–12.

Giovando, Andre, Setiawati Setiawati, and Syafruddin Wahid. 2018. “Hubungan Antara Suasana Lingkungan Belajar Dengan Minat Belajar Murid Di TPQ Masjid Baiturrahman Kelurahan Koto Lalang Kota Padang.” KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah 6(1):29–38.

Isfarisa, Nadia and Yatim Riyanto. 2020. “Peran Tutor Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kursus Tata Kecantikan Rambut Di LKP Relasi Beauty Salon Gedangan Sidoarjo.” Jurnal Pendidikan Untuk Semua 4(1):93–99.

Mulyasa, E. 2016. Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto. 2014. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rumhadi, Tri. 2017. “Urgensi Motivasi Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Diklat Keagamaan 11(1):33–41.

Rusman. 2015. Model-Model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, Wina. 2016. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman. 2014. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sudjana, Nana. 2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sulistiani, Dwita Cahya, Dayat Hidayat, and Ahmad Syahid. 2021. “Peran Tutor Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Bagi Warga Belajar Paket C Di PKBM Rini Handayani Kecamatan Tambun Selatan Kabupaten Bekasi.” Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus) 6(2):108–15.

Wahyudi, Imam. 2012. “Mengejar Profesionalisme Guru.” Jakarta: Prestasi Pustaka.

Yanti, Vina Resti and Vevi Sunarti. 2021. “Hubungan Keterampilan Mengajar Tutor Dengan Hasil Belajar Pendidikan Kesetaraan Paket C Pada Peserta Didik Di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat ( PKBM ) Media Kabupaten Pesisir Selatan.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5(3):1394–1403.

Yustian, Gina, Ishak Abdulhak, and Joni Rahmat Pramudia. 2015. “Peran Tutor Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Mandiri.” Jurnal Pendidikan Non Formal Dan Informal 7(2):1–17.

Downloads

Published

2022-03-02

How to Cite

Urmila, T., & Irmawita, I. (2022). Keikutsertaan Tutor Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Warga Belajar Paket C Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris di SPNF SKB Kota Pariaman. Jurnal Family Education, 2(2), 143-150. https://doi.org/10.24036/jfe.v2i3.52